Mittwoch, April 08, 2009

Staří Čechové...

... bývali junáci, slyšel (četl?) jsem kdysi kdesi. Že by za to vděčili bramborám? Inu, ona existuje kniha, která tvrdí, že Slované, s největší pravděpodobností Češi, vynalezli úplně všechno, od písma až po Ameriku a tedy též brambory. Díky firmě Golden Snack (ano, také za angličtinu děkuje lidstvo českému národu) se doby junáckých Čechů vracejí, můžeme si dopřát staročeské brambůrky, ba i staročeské krekry; tohle slovo ostatně ukazuje, jak to ty jiné národy, které Čechům jejich vynálezy ukradly, následně zmastily, Angličané toto hezké (staro)české slovo zdeformovali na crackery, ach jo.
Ta knížka tedy je dosti šílená, pozoruhodné ovšem je, že se onen poněkud zvrhlý nacionalismus objevuje každou chvíli v novinách, onehdy jsem tady jeden příklad zmiňoval, nedávno jsem četl povídání o zahrádkářských koloniích jako typicky českém fenoménu, no ovšem. Schrebergarten, to je takové české, pravda?
To nejhezčí, co jsem k tématu našel, se ovšem vztahuje přímo k Českému ráji: původně, psal historik, Böhmisches Paradies ležel o kus dál, jenže pak českým vlastencům přišlo hloupé, že se v českém ráji mluví hlavně německy, pročež jej nenápadně přestěhovali. Tenkrát ještě je nenapadlo ono přímočařejší řešení dob pozdějších, totiž přestěhovat ty Němce.

Ti teď přijíždějí jako turisté, bohužel v malém počtu, stěžují si například hoteliéři. Ale jsou a účastní se třeba také pochodu za Rumcajsem, kterého jsem se (letos opět) nezúčastnil já, jelikož jsme ráno měli deštěm zmáčená okna. Odpoledne se však vyčasilo a tak jsem si udělal několik obrázků alespoň z jeho závěru; s uspokojením jsem konstatoval, že nejsem tak zablácený - a ty trasy mám stejně projeté už mockrát.

K pochodu pro mne patřící zastávku v Rumcajsově ševcovně jsem také ještě zvládl - a protože pobyt tam je vždy příjemný, zopakoval jsem si jej s rodinou o týden později, kdy už bylo opravdu nádherně.

Keine Kommentare: